פיצויים בעקבות ירי טילים – האם אתם זכאים?

הביטוח הלאומי אינו מכיר בדרך כלל בחלק מהפגיעות, ולרוב נפגע צריך לערער לבית המשפט המחוזי כדי לקבל את מלוא ההכרה ופיצוי המגיעים לו. חשוב לקחת בחשבון כי פגיעה מסוימת עשויה להתפתח בהמשך, ובכל מקרה – יש להגיע מייד לטיפול רפואי ולציין את הקשר בין הפגיעה לירי הטילים על מנת שתהיה הכרה בעתיד.

"פגיעת איבה" מוגדרת כפגיעה מפעולות איבה של כוחות צבאיים או צבאיים למחצה או בלתי סדירים של מדינה עוינת לישראל, מפעולות איבה של ארגון עוין לישראל או מפעולות איבה שבוצעו בתוך סיוע לאחד מאלה, בשליחותם או מטעמם או כדי לקדם את מטרותיהם. בלבד שאם פעולות האיבה אירעו מחוץ לישראל או לאזור – מטרתן הייתה פגיעה בישראל.
החוק מפצה תושבי ישראל בין שנפגע בישראל ובין מחוצה לה, וגם אזרח לא ישראלי שנכנס לישראל כחוק.
 
חוק פעולות איבה אמור לתת פתרון לכל אותם נפגעים, וכדי לזכות בפיצוי יש צורך לאחר הפגיעה להגיע מייד לטיפול רפואי ולציין את מלוא הפגיעות כמובן ככל שניתן. קרוב לוודאי שלא כל הפגיעות יהיו מיידות, ובמקרים רבים יתפתחו מגבלות ופגיעות נוספות, ויש צורך לפנות לטיפול רפואי מוקדם ככל שניתן.
נתון מעניין הוא כי מרבית הפגיעות הן כתוצאה מריצה או במהלך התגוננות בעקבות מטחי הטילים, בדרך לממ"ד או למציאת מכסה ולא ישירות מפגיעת טיל, רסיסים או מבתים ורכבים שנפגעו מאותו טיל. התביעה לקבלת פיצוי מופנית למוסד לביטוח לאומי, שבמקרים רבים אינו נענה בקלות לתשלום פיצוי מלא.
 
לשם הדוגמה, משרדנו ייצג נפגעת פעולת איבה מאשקלון שנפגעה בחודש נובמבר 2019. בזמן שמיעת אזעקה נפלה מהמיטה ונפגעה בכתף ימין, בצוואר ובידה ובהמשך לקתה בפוסט טראומה. היא הגישה באמצעותנו תביעה לביטוח הלאומי להכרה באותן פגיעות פיזיות ונפשיות, אולם המוסד לביטוח לאומי הכיר רק בפגיעה בצוואר ובפגיעה  הנפשית. בעקבות זאת הגשנו ערעור לבית משפט המחוזי. לאחר מספר דיונים, חקירות חוות דעת מומחים רפואיים הוכרו יתר הפגיעות ובעקבות זאת התובעת זכתה לקצבה חודשית לכל החיים בשל נכות בשיעור של 42%.
במקרה נוסף ייצגנו נפגעת ביישוב על גבול הרצועה שנפגעה בחודש מאי 2018. בעת ריצה למרחב המוגן נפגעה בכף רגל ימין ובכתף ימין. כתוצאה מהתאונה פיתחה פוסט טראומה ותסמונת CRPS – מדובר בכאב חסר פרופורציה לפגיעה המקורית שיכול בתחילה להשפיע על איבר אחד ולאחר מכן להתפשט לכל הגוף.  גם כאן הביטוח הלאומי לא הסכים להכיר בפגיעות אלה, ורק לאחר שהוגש ערעור לבית המשפט המחוזי הוכרה נכות לצמיתות בשיעור של 82%. כזכור, כל זה התפתח מנפילה מהמיטה עקב אזעקה.
במקרה אחר תיירת מצרפת נפגעה בחודש אוגוסט 2021. כששהתה בבריכה באשדוד שמעה האזעקה, רצה למרחב המוגן ונפגעה במרפק שמאל. בעקבות זאת נאלצה לעבור ניתוחים ונותרה לה נכות בשיעור של 57%.
לא מעט פגיעות מתפתחות בהמשך: למשל פגיעות פיברומיאלגיה אשר מתפתחות בהמשך בין היתר בשל אותה פגיעה נפשית. אין ספק כי בלא מעט מקרים של נפגעי איבה יש לפעול  למען זכויות הנפגע, ולנסות לקבל הכרה רחבה בשל העובדה כי פגיעות אלו קרוב לוודאי ילוו את הנפגע כל חייו.
לגבי תביעות רכוש בית, רכב, ציוד, ריהוט וכו', כתוצאה מנזקי טילים או פיגועים, יש לפנות למס רכוש בכדי לבצע הערכה לגבי הנזק שנגרם. לרוב מס רכוש מטפל באופן מיידי ומהיר כדי לא לעכב את הפיצויים ובמטרה לנסות ולהחזיר המצב לקדמותו.
 
חושבים שאתם זכאים לפיצוי בגין ירי הטילים? מוזמנים ליצור עימנו קשר.

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *